Tuesday, July 31, 2012

biah solehah

Assalamualaikum wbt.

Hi everyone :)

How have you been treating your special guest, Ramadhan? Is it good? Is it getting better? If it is, Alhamdulillah. this will bring you to a higher level as a muslim, inshaAllah.

Anyway, yang saya perasan, kalau bulan ramadhan tiba, semua orang akan berluma-lumba nak buat baik kan. nak bersedekah, nak melakukan amalan sunat, nak semayang berjemaah, nak jamu org makan iftar. Alhamdulillah. semoga kita semua pon tergolong dalan golongan tersebut :) Inshaallah, ijazah taqwa boleh jadi milik kita. Tapi hanya Allah yang tentukan :) 

Biah solehah. Rasa nya ramai dah tau kan? Suasana atau persekitaran yang baik. Tu lah maksudnya. Baik tu mestilah kena dgn syariat islam. Saya rasa untuk mencapai biah solehah tu, pertama sekali, diri kita yang kena berubah. Individu, then family, then barulah masyarakat. Betul dak? Hehe. Biah solehah ni saya rasa dapat elakkan diri kita dari berprasangka buruk dengan orang lain. Bahkan dapat elak diri kita dari melakukan ghibah (mengumpat) dan buhtan (fitnah). 
Rasulullah menjelaskan, tatkala ditanya oleh seorang sahabat, “Wahai Rasulullah, apakah itu ghibah?” Lalu jawab Baginda, “Menyebut sesuatu yang tidak disukai oleh saudaramu di belakangnya!” Kemudian Baginda ditanya lagi, “Bagaimana sekiranya apa yang disebutkan ltu benar?” jawab Baginda, “Kalau sekiranya apa yang disebutkan itu benar, maka itulah ghibah, tetapi jika sekiranya perkara itu tidak benar, maka engkau telah melakukan buhtan (pembohongan besar).” (Hadis riwayat Muslim, Abu Daud dan At-Tarmizi).
Nauzubillah, moga kita dijaukan dari melakukan dosa dosa besar tersebut. Sebab tu saya rasa family yang ada suasana dan persekitaran yg baik ni, ialah keluarga yang penuh dengan sakinah and mawaddah (kasih sayang). Saya berharap family saya tergolong sebagai keluarga yang sakinah. Inshaallah ! Tiada apa yg diharapkan kami selain dari redha Allah swt :) 

Ma & Abah + 10 orang anak + 9 orang menantu + 26 orang cucu. 
Oh Allah, guide us to the right way. Jadikanlah kami keluarga yang sakinah. Kurniakanlah kami biah solehah. Hanya keredhaanMu yang kami harapkan. Ameen.


sebenarnya, saya rindu pada this person. hehe. my abah. the coolest person ever! abah sokmo. and funniest too! tapi rasanya, kami adik beradik x pernah kot tiba2 call umah, then bagitau abah, abah, 'rindu laaa ko abah'  (rindu la kat abah). hehe. sbenarnya, ami rindu and ingat sokmo ko abah :)


bubye
Ahlami

p/s: sambil menanti utk sahur 11 ramadhan. mashaallah 11 ramadhan doh deh? cepat nyoo laa masa berlalu..

3 comments:

FA said...

homm..cepat sokmo masa nih tinggalkan kita..kakgi2, tengok demo beranok lagi sero koho cepat..:P

Anonymous said...

mmg cpt pn maso berlalu..ami,x slh pn oyak rindu ko abah..sbb ely pun ado jgk rindu ko buya...jgnlah malu@,kno jgk ado unsur2 romantik..ami,take care okeyhhh

Ahlami said...

Budik,
Huhu ambo x saba nok meneran jgk nih sbnrnyo. Xcekak doh sero nih. Now baru pehe bakpo kaktie oyk penat ngandung kembar tuh.

Elly,
Hehe thanks elly. Elly oyak sokmo ko rindu ko buya? kih3