Monday, September 20, 2010

kesian


Salam w.b.t

kawan-kawan honours saye yang bukan beragama Islam seringkali (aicewah seringkali tuh ! ) bertanya mengenai Islam. macam2 soalan yang diorang tanya. kadang2 tuh okay la, boleh saye jawab. and ade jugak soalan yg mmg saye tak tahu nak jawab macam mane. yer la, nak jaga hati diorang lagi kan. contoh;

"Hey Ami, so, you're fasting because you want to be rewarded. and how do you know you will get rewarded? what happen if God counts the rewards wrongly?"

- ohhhhhh mengggg. God is the Almighty. mane ade cacat cela. so mane ade kira wrong2. Malaikat dah catat catit segala benda dah. tak perlu bimbang salah kira ape2 - that was my answer

"So Ami, you're muslim. and I'm not (referring to him). So does it mean that you will go to heaven and i'll go to hell ?"

- yang ni macam stumble sket. tak tahu nak jawab mcm mane. angguk and senyum saje. tapi explain jgk la, bukan semua org Islam akan masuk syurga.


Ade lagi soalan2 lain. tapi tue lah. mereka ni semua nya nak bukti dan bukti. and nak yang saintifik punye bukti tuh. kadang2 kesian jugak diorang nie. kena ade bukti depan mata baru nak percaya. bagi diorang kena tengok. pastu buat research. pastu buat experiment. pastu kalu betul terbukti dalam experiment tuh, baru nak percaya. adoiii

Dear friends,
It's not something you see then you believe it. but it's something you believe it, and then you will surely see it.


bubye
Ahlami




7 comments:

Fadhlah said...

btul2 kesian pada mereka tu

ardinihumaira said...

susah nak buat mereka percaya.. tapi bukan nak kata diorang.. yang sah sedia beragama Islam pun ramai terpesong akidah.. tak pose la.. tak solat la... isk3.. ni kes tak de kepercayaan dan keimanan la..

semoga iman dan akidah kita terpelihara, amin...

p/s: rindu ami!

pakd0 said...

h0h jeng k0il kaklh n0k jawab tuh!!

patunghujan a.k.a cik teruterubozu said...

i like this post

Ahlami said...

padlah:
memang kesian :( bersyukurlah kita.

kak mi:
betul tu kak mi. kadang2 kita yg dah betul2 paham ni pon xbuat jgk ape yang ditetapkan dalam islam. yg tuh lagi kesian dan rugi. rugi sebab mensia-siakan nikmat iman dan islam. nauzubillah kita jadi mcm tuh kan.

p/s: kak mi! ami kelik bule 11 ni wojib jupo! missshhh youu too!

kak faezah:
thanksss sis!

Ahlami said...

pakdo:
sorry tinggal komen demo saknih. hehe. xperase. tuh la. jeng sunggoh la nk buleh ko jwb tuh. jawab jah la stkt hok tahu. kalu x sure, jange jwb lah, takut diorg saloh pehe plop pasal islam. senyumm jah :)

anoy said...

agama islam itu agama tauhid. agama kepercayaan.sbb tu org islam yang beriman tak perlukan bukti2 saitifik untuk buat sesuatu perkara.

sami'na a ato'na [kami dengar dan kami patuh]

tumpang kesian dkt kawan2 kamu itu =)