Saturday, January 17, 2009

reminder


ini sekadar luahan rase hati setelah lama berdiam diri xupdate blog. spatutnye nk update pasal benda lain, tapi tergerak nk cite pasal isu Gaza diserang ni.


Betul, mungkin name kota Gaza di Palestin harus ditukar agar tidak terjadi lagi peperangan. Gaza yang mungkin berasal daripada 'Ghazwu' - bermaksud peperangan. Gaza juga tempat lahirnya Imam Syafie.

betul, iman dan doa mampu membantu pejuang islam, saudara kita sendiri di Palestin. semangat perjuangan Salahuddin al-Ayyubi dan Talut patut jadi iktibar untuk capai kemenangan. telah banyak peperangan dalam sejarah Islam di mana golongan yang kecil dan sedikit itulah yang berjaya menewaskan golongan yang besar.

"berapa banyak(yang pernah terjadi), golongan yang sedikit berjaya menewaskan golongan yang banyak dengan izin Allah; dan Allah (sentiasa) bersama orang yang sabar" [Al-Baqarah:249]

saye kadang2 pelik bagaimana Hamas berani menubuhkan kerajaan di Gaza dan kini berdepan dgn serangan Zionis yang bertalu2. betul, mungkin mereka betul2 mengimani ayat di atas. rakyat Palestin juga tetap menyokong Hamas walaupun tahu mereka akan terus diseksa Zionis terus menerus. betul, mereka juga mungkin tergolong dalam orang yang bersabar. dan Allah sentiasa bersama orang yg bersabar.

Serangan terhadap Gaza oleh tentera Israel sememangnya disokong Amerika Syarikat (that's why we need to boycott them), tanpa diendahkan Arab dan yang pasti, tanpa daya kita sebagai Umat Islam. sungguh kecil rase diri ini apabila berada di saat2 genting ini.

ade terbaca mengenai doa Salahuddin al-Ayyubi sebelum berjaya mendapatkan kembali Gaza dan seluruh bumi Palestin,

"Ya tuhanku, aku sudah kehabisan segala bekalanku. kini aku mohon pertolongan-Mu, aku menyerahkan diriku kepada-Mu. aku yakin hanya Engkau yang boleh menolongku dala keadaan yang genting ini..."

betul, pergantungan (ke penggantungan eh? xingat doh...hehe) kite hanyalah pada Allah. believe in that. have faith. teruskan berjuang saudara2ku!


bubye
Ahlami

p/s: i lykee it that way.

1 comment:

SaifullahBakri said...

We will not go down!!